Ponyclub avonturen; de jeugd is de toekomst

Gefluister en geklets, stiekem kijken op mobieltjes, ouders aan de kant, zaken die een ponyclub les kunnen verstoren. Hoe houd je als instructrice de aandacht van jeugd ruiters vast? Toen ik ooit begon, was ik soms de kinderen helemaal kwijt en liepen ze over me heen. Door de jaren ben ik gaan ervaren dat je de groepsdynamiek ook kunt inzetten om jeugdruiters te laten groeien. De uitdaging is iedereen te zien en tegelijk het groepsproces in de gaten te houden. De les is voor mij geslaagd, als ik na afloop samen met het kind de les kan samenvatten en een tip kan meegeven. De kers op de taart? Als ze de volgende les binnenkomen met een ‘moeilijke’ vraag en ook ik aan het werk gezet wordt. De jeugd is de toekomst en mijn mooie taak is “eigen” en “wijze” ruiters opleiden! Mijn laatste les bij de ponyclub zit erop, ik kijk terug op een mooie tijd. Begin jij net op de ponyclub?  Dan heb je vast iets aan onderstaande tips!

Ponyclub en jeugdruiters:

  1. Maak afspraken; regels zijn een uitdaging, ze vragen erom overtreden te worden. Dus alleen regels voor wat echt belangrijk is. Voor andere zaken ga je met de groep in overleg. Maak de kinderen mede- eigenaar van de afspraken.
  2. Voorkom onnodige discussies; laat zien dat je de ruiter hebt gehoord. Vat de wens en het waarom samen en herhaal jouw standpunt. Laat een stilte vallen, het met elkaar oneens zijn kan ook een conclusie zijn, maak dan een afspraak.
  3. Wees consequent; aan het begin van het jaar afspraken gemaakt met de groep? Leef deze consequent na. Bijvoorbeeld de les start met vijf minuten voor jezelf losrijden, ik kijk mee, heb je een vraag stel die vooraf. Daarna begint de les. Dit geeft een veilig gevoel en voor jou als instructeur de rust om met situaties te spelen. Laat afspraken niet los, maak ze bespreekbaar bij een overtreding.
  4. Gebruik vaste woorden; raken ruiters afgeleid, dan kun je ze weer bij de les roepen. Het onderbewuste van kinderen vangt deze woorden automatisch op en ze reageren door bijvoorbeeld op te kijken.
  5. Wees je bewust van je lichaamstaal; wat je vertelt, moet je ook uitstralen. Geef je stem op gepaste momenten kracht en volume zo hoef je zelden boos te worden, en ben je wel duidelijk!
  6. Maak contact; kinderen vinden het fijn om te weten dat ze bij jou terecht kunnen. Zorg dat je ook in een groep, tijd hebt voor een 1 op 1 vraag en zoek oogcontact. Betrek ouders bij het leerproces. Dit kan ook kort na de les.
  7. Geef ruimte aan emoties; neem ze serieus en besteedt er aandacht aan, maar begrens ze ook waar nodig. Bijvoorbeeld “Ik merk dat je boos bent. Je pony doet niet wat je wilt. We gaan samen rustig de oefening uitleggen aan je pony, gaat het niet? Dan doen we even iets leuks wat al wel goed gaat.”
  8. En bovenal: geniet van het plezier van de kinderen, de pony’s, het groeien van de combinaties en alle vrolijke voorvallen.

Gelukkig heb ik als instructrice zelden voor sheriff hoeven spelen. Ponyrijden is naast techniek, spelenderwijs ook tactisch en mentaal leren samenwerken met elkaar.

Equimental ponyclub avonturen2