Nieuws

Controle loslaten in paardrijden

Veel ruiters hebben ‘iets’ met controle. Controle over een situatie, over het paard, over zichzelf. Ervaring leert dat teveel controle willen spanning oproept, maar je wilt als ruiter ook niet letterlijk alles losgooien. Wat dan wel? Om als ruiter met een ontspannen hoofd (mentaal), houding en zit (fysiek) samen te werken met je paard is je eerste taak; in verbinding staan met jezelf. Oftewel jezelf trainen in blijven voelen en niet gaan verstijven om kost wat kost iets voor elkaar te krijgen. Klinkt simpel, maar hoe werkt controle loslaten in de praktijk.

Lees meer

Focus niet op winnen

Trots op de lesklanten die deelnamen aan de kringkampioenschappen in Overijssel dit weekend. Ieder met een eigen doel aan deze dagen begonnen en de meeste hebben het gehaald. Omgaan met onvoorziene omstandigheden, zenuwen en de samenwerking met je paard. Hoe mooi als je dan je paard na een eerste spanning afvloeit en je kunt rijden zoals vooraf bedacht, je toeschouwers hebt die je een steuntje in de rug geven, je hulp vraagt en krijgt uit onverwachte hoek en je wordt afgevaardigd naar de galoppade. Een dag waar je naar toe leeft, zin in hebt, op reflecteert en je Fijn Rijden Plan desgewenst op aanpast. Van nageniet door op buitenrit te gaan, na te trainen of even niets. Mentale ruiterbegeleiding: Focus niet op winnen, maar op vooruitgang!

Lees meer

Pre-performance routine; beter presteren

Een pre-performance routine (PPR) zorgt ervoor dat jij het maximale uit je paardrijden haalt. Met een PPR ben je mentaal op afroep klaar als het moet gaan gebeuren. Ze zijn onderdeel van de voorbereiding op een wedstrijd, maar ook te gebruiken voor andere situaties waar je een ‘prestatiedruk’ voelt. Dat kan dus ook een buitenrit zijn of naar de clubles gaan. Pre-performance routines (PPR) worden veel gebruikt in de topsport. Ze leren je om fysiek en mentaal te ontspannen en te presteren. Drie redenen waarom jij een pre-performance routine (PPR) als ruiter wilt ontwikkelen.

Lees meer

Visualiseren en zelfvertrouwen

Wil je in bepaalde situaties meer zelfvertrouwen voelen? Leer visualiseren, bereidt jezelf mentaal voor op een bepaalde situatie in het paardrijden. Door met je zintuigen (zien, horen, voelen) in je hoofd een beeld te maken van wat je graag wilt, zet je iets ingang. Je doorleeft de situatie al voor dat deze gebeurd is en zo leer je je eigen gedachten en handelingen een bepaalde kant op te sturen. Visualiseren kun je leren en is een hulpmiddel om mentaal te trainen voor een wedstrijd, buitenrit of …. Hoe maak je nu zo’n voorstelling in je hoofd?

Lees meer

Spelvorm slalom in een vierkant

Een slalom staat vaak op een rechte lijn. Om jezelf en je paard mentaal uit te dagen kun je de slalom eens in een vierkant rijden. En als je de pionnen dan toch hebt uitgezet, wordt creatief. Je vindt vast meer lijnen die je met je paard in deze spelvorm kunt rijden. Zorg dat iedere lijn is voorbereid en vloeiend en soepel aanvoelt. Geef tijdig je hulpen en ga niet wringen of trekken aan je teugels. Een pion mag best omvallen, dat is het spelelement. De uitdaging is uiteraard om ze te laten staan. Je vindt uit waarom iets niet gaat en welke hulpen je wanneer wel dient te geven. Veel plezier met de spelvorm slalom in het vierkant uit de methode ‘trainen door spel’.

Lees meer

Is paardrijden met druk nodig?

De rode draad in paardrijden? Harmonie en ontspanning. Een mooi streven, wat ook wel eens niet lukt (zie foto, voor het eerst op vreemd terrein). Spanning in het rijden ontstaat in situaties waarin je het zelf spannend vind, je paard iets spannend vindt, je nieuwe oefeningen aanleert, je niet lekker in je vel zit, te weinig tijd hebt, je hoofd nog vol is van de waan van de dag, je (prestatie) druk voelt bijv. in een proef enz. Vaak is het een mentale druk die je jezelf al dan niet aangewakkerd vanuit je omgeving oplegt. Je gaat minder vanuit je gevoel rijden en legt teveel druk op je fysieke ruiterhulpen, hierop krijg je een tegenreactie van je paard en kan dit naar spanning opbouwen. Toch is een bepaalde druk in paardrijden nodig.

Lees meer

Teveel routine in paardrijden

Herkenbaar? Je komt druk uit je werk en nog even ontspannen paardrijden. Snel de routines doornemen en dat lukt je ook, alleen niet helemaal in de flow die je had bedacht. Hier en daar is er miscommunicatie en de nasmaak van het paardrijden is niet helemaal fijn. Als dit vaker gebeurt, kan het plezier in paardrijden verdwijnen, er ontstaat steeds meer miscommunicatie. Oorzaak; je hebt teveel routine in paardrijden en bent gestopt met experimenteren. Je blijft hangen in je ontwikkeling en dat is gevaarlijk. Gebeurt er iets nieuws of onverwachts dan bestaat de kans dat je terugpakt op oude routines die niet goed meer werken. Zoek daarom in je training de juiste balans tussen routine en vernieuwing!

Lees meer

Visualiseren verlaagt spanning of stress

Wil jij de spanning of stress in bepaalde situaties in het paardrijden verlagen? Dan is visualiseren, jezelf mentaal trainen, iets voor jou. Je doorleeft de spannende situatie al voor dat deze echt gebeurt is. Visualiseren helpt doordat je hersenen geen onderscheid kunnen maken tussen ‘echte’ of ‘ingebeelde’ situaties. Je leert je eigen gedachten en handelingen een bepaalde kant op te sturen. In het visualiseren maak je gebruik van al je zintuigen. Je stelt je levendig voor dat je langs het juryhokje rijdt, of dat je de driesprong zo door komt als jij wilt. Je ervaart door het gebruik van je zintuigen hetzelfde als tijdens het echt uitvoeren ervan. Visualiseren verlaagt spanning, je traint jezelf mentaal in aanvulling op fysiek paardrijden. Hoe maak je nu met je zintuigen zo’n voorstelling in je hoofd?

Lees meer

Spanning in paardrijden

Het is iets wat je als ruiter niet wilt, spanning voelen in paardrijden. De spanning kan van jezelf zijn, van je paard of beide. Je herkent vast de fysieke symptomen; je lichaam verstrakt, ademhaling zit hoog en je hulpen worden kort en houterig. Je merkt aan jezelf dat je niet doorpakt en enigszins afwacht wat er komen gaat. Je doet ongeveer wat je moet doen in plaats van helder en duidelijk te zijn in je hulpen. Het tegenovergestelde kan ook, je wordt heel druk en denkt ‘het moet en zal nu lukken’. Je hulpen volgen elkaar snel en veelvuldig op. De spanning in je lijf kan nauwelijks omgebouwd worden naar ontspanning. Herken jij de oorzaak van de spanning bij jezelf?

Lees meer

Dressuur spelvorm de Ladder

In spelvorm de ladder train je de slangenvolte, rechtuit gaan en rijden met tact en regelmaat. Met behulp van de balken gaat het ‘van richting veranderen’ in de slangenvolte bijna als vanzelf. Je stuurt de schouder van je paard in de nieuwe richting. Je paard verplaatst zijn evenwicht, wordt in zijn romp ‘zacht’ en leert in balans te buigen om je binnenbeen. Als links en rechtsom gelijk zijn, gaat het buigen op een kleine ruiterhulp bijna van zelf. Doel van de spelvorm is dat je paard recht en in een regelmatig tempo over de AC lijn de ladder opgaat. Je maakt gebruik van ‘poortjes’ om recht te richten en drafbalken o.a. om te voelen of je paard in takt blijft lopen. Veel plezier met deze spelvorm uit de methode ‘trainen door spel’.

Lees meer